
Příběhy
Tady najdete příběhy lidí, kteří jsou do projektu zapojení, i rozhovory se zajímavými osobnostmi, kterých se naše úsilí o změnu týká. Chceme totiž, abyste mohli Eduzměnu vidět jejich očima. A nechybí ani reportáže o událostech, kterými měníme vzdělávání k lepšímu.
Jak rozvinout osobnost dětí na sociální, emoční a etické úrovni? Jak posílit jejich odolnost, propojenost se sebou samými i s ostatními? Jednou z cest může být program SEE learning – sociální, emoční a etická výchova. Na Kutnohorsku ho třetím rokem v rámci Centra podpory vzdělávání školám zprostředkovává Jindřich Monček.
Centrum podpory vzdělávání spolupracuje na Kutnohorsku s 61 školami. Jednou z nich je i waldorfská základní škola v Ratajích nad Sázavou. Co je v ní stejné jako v běžných vzdělávacích institucích a čím se liší? A proč tu děti nemají absolutní svobodu? Povídali jsme si se zdejší ředitelkou Kristýnou Pazderkovou a třídní učitelkou Adélou Richterovou.
Proč jsou dobří učitelé tou nejlepší investicí? Jak kvalitní vzdělávání přispívá k růstu HDP a k lepšímu životu? A jak s tím vším pracuje Eduzměna ve svém modelu regionální podpory vzdělávání? To jsou otázky, které jsme probírali na nedávné akci s našimi dárci. Hlavním hostem byl ekonom Daniel Münich.
Na Slovensku funguje síř Regionálních center podpory učitelů. Pomáhají pedagogům v profesním rozvoji a sehrávají důležitou roli v zavádění inovací ve vzdělávání. Jak konkrétně pracují a jakou formu podpory nabízejí jsme se zeptali Marka Kmeťe z RCPU v Rožňavě.
V rámci Týdne pro wellbeing nabízíme rozhovor s psycholožkou z Týmů duševního zdraví Barborou Hoškovou. Ty už čtyři roky pomáhají žákům na Kutnohorsku k psychické pohodě.
Šest kutnohorských školek se v minulém školním roce zapojilo do minigrantů Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko (CPV). Všechny se shodně rozhodly zaměřit na komunitní roli školy a na aktivní spolupráci s rodiči. Minigranty mohou čerpat školy, žáci i rodiče i tento školní rok.
Barbora Křivohlavá stála v čele kutnohorské církevní školky 11 let. Jak se za svým působením ohlíží? Co by podle ní ředitelkám mateřinek pomohlo? Přečtěte si inspirativní rozhovor a seznamte se s pedagogikou Franze Ketta.
Kutnohorská knihovna hostila jedinečné setkání těch, kdo se starají o spokojená bříška školáků. Tři desítky vedoucích školních jídelen a jejich zástupkyň se tu v srpnu sešly na akci pořádané Centrem podpory vzdělávání Kutnohorsko. Řešily se problémy, které v jídelnách pálí nejvíce: nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, nízké platy, nové trendy ve stravování nebo lobby potravinářských firem.
Před šesti lety měla ZŠ Kamenná stezka 160 žáků. Dnes je jich 280 a škola po letech otevřela tři první třídy. Klíčovou postavou v tomto příběhu je žena, která se před šesti lety ujala vedení “Kamenky”. Ředitelka Andrea Melechová Ruthová se ohlíží za desegregací své školy.