
Příběhy
Tady najdete příběhy lidí, kteří jsou do projektu zapojení, i rozhovory se zajímavými osobnostmi, kterých se naše úsilí o změnu týká. Chceme totiž, abyste mohli Eduzměnu vidět jejich očima. A nechybí ani reportáže o událostech, kterými měníme vzdělávání k lepšímu.
Rozhovor s Markétou Vozkovou a Danielou Vrbovou o podcastu Reparát, který se věnuje školství a vzdělávání. Vysílá ho každé pondělí Český rozhlas Plus a Eduzměna je jeho partnerem.
Do školy se netěší 40 procent českých dětí. Ukázaly to výsledky mezinárodní studie HBSC. Zajímalo nás, kde vidí příčinu osobnosti, pro které je přemýšlení a péče o vzdělávání denním chlebem.
Jak rozvinout osobnost dětí na sociální, emoční a etické úrovni? Jak posílit jejich odolnost, propojenost se sebou samými i s ostatními? Jednou z cest může být program SEE learning – sociální, emoční a etická výchova. Na Kutnohorsku ho třetím rokem v rámci Centra podpory vzdělávání školám zprostředkovává Jindřich Monček.
Centrum podpory vzdělávání spolupracuje na Kutnohorsku s 61 školami. Jednou z nich je i waldorfská základní škola v Ratajích nad Sázavou. Co je v ní stejné jako v běžných vzdělávacích institucích a čím se liší? A proč tu děti nemají absolutní svobodu? Povídali jsme si se zdejší ředitelkou Kristýnou Pazderkovou a třídní učitelkou Adélou Richterovou.
Proč jsou dobří učitelé tou nejlepší investicí? Jak kvalitní vzdělávání přispívá k růstu HDP a k lepšímu životu? A jak s tím vším pracuje Eduzměna ve svém modelu regionální podpory vzdělávání? To jsou otázky, které jsme probírali na nedávné akci s našimi dárci. Hlavním hostem byl ekonom Daniel Münich.
Na Slovensku funguje síř Regionálních center podpory učitelů. Pomáhají pedagogům v profesním rozvoji a sehrávají důležitou roli v zavádění inovací ve vzdělávání. Jak konkrétně pracují a jakou formu podpory nabízejí jsme se zeptali Marka Kmeťe z RCPU v Rožňavě.
V rámci Týdne pro wellbeing nabízíme rozhovor s psycholožkou z Týmů duševního zdraví Barborou Hoškovou. Ty už čtyři roky pomáhají žákům na Kutnohorsku k psychické pohodě.
Šest kutnohorských školek se v minulém školním roce zapojilo do minigrantů Centra podpory vzdělávání Kutnohorsko (CPV). Všechny se shodně rozhodly zaměřit na komunitní roli školy a na aktivní spolupráci s rodiči. Minigranty mohou čerpat školy, žáci i rodiče i tento školní rok.