Projekt Eduzměna
Usilujeme o systémovou změnu vzdělávání v Česku. Chceme, aby škola děti bavila a zároveň je učila to, co budou v životě opravdu potřebovat.
Pilotní projekt na Kutnohorsku
Pro náš pětiletý pilotní projekt jsme vybrali jeden konkrétní region – Kutnohorsko. Cílíme na všechny mateřské, základní a střední školy. Dosud se jich zapojilo 57 z 59. Eduzměna s nimi spolupracuje zejména prostřednictvím regionálních průvodců škol. Jde o devítičlenný tým expertů, kteří mají zkušenosti s prací učitele či ředitele. Docházejí přímo do škol, jsou v kontaktu s vedením, učiteli, dětmi i rodiči, motivují je k vykročení z komfortní zóny a pomáhají v rozvoji.
Pilot 2.0 – hledáme cesty šíření
Od března 2023 spolupracujeme s dalšími čtyřmi regiony. Z celkem čtrnácti uchazečů jsme vybrali Turnovsko, Šumpersko-Zábřežsko, Přešticko-Blovicko a Českobudějovicko. Čtyři týmy tak prochází zážitkovým výcvikem, stážemi a supervizí. Společně hledáme cesty, jak dál šířit naše zkušenosti a poznatky z působení na školách a v kutnohorském regionu.
Vize
Celý proces vyhodnotíme a náš model rozšíříme. Naší ambicí je, aby se v roce 2030 používal na školách
ve 20 % regionů Česka.
Na co se zaměřujeme
Dobré vztahy
Radost a nadšení usnadňují pochopení, zlepšují pozornost, paměť a podporují tvořivost.
Aktivní přístup
Pokud děti zaujmeme, zapojíme do diskusí a spolupráce s experty, mohou získat až 4x víc znalostí a dovedností. Učí se myslet kriticky.
Umění reflexe
Je důležité, aby se žáci uměli zamyslet nad tím, co se naučili a k čemu jim to může být užitečné. Aby to v budoucnu dokázali použít.
Co přesně děláme
Průzkum
Na všech kutnohorských školách jsme spustili podrobné mapování. Mluvili jsme s řediteli, učiteli, dětmi, rodiči a zřizovateli. Poznáváme situaci každé školy a společně plánujeme kroky, které změní celkové klima ve škole.
Kroky ke změně
Zakládáme Centrum regionální podpory vzdělávání. Jde o mezičlánek propojující velké ministerstvo a malou školu. Podobné modely se osvědčily v Česku, i v zahraničí. Centrum bude řídit změny na jednotlivých školách a bude jim pomáhat s technikou vyučování.
Čím pomůžeme
Děti
Umím řešit problémy a spolurozhoduji o své škole.
- Jsem členem školního parlamentu, který ovlivňuje dění ve škole.
- Spolurozhoduji o školních investicích.
- Mám možnost se učit od různých odborníků.
- Pomáhám kamarádům s doučováním.
Rodiče
Aktivně se zapojuji do života školy.
- Mám šanci získat informace o vzdělávání svých dětí díky infoservisu.
- Mohu se zapojit do výuky, škola mě zve jako experta na konkrétní oblast.
- Mohu se vzdělávat na rodičovských besedách a akcích.
- Mohu se účastnit regionálních festivalů vzdělávání.
Učitelé
Mám podporu od vedení a ostatních učitelů, mám možnost se vzdělávat a čas připravovat se na výuku.
- Vím, jak zlepšit vztahy v učitelském sboru.
- Dokážu spolupracovat ve výuce s kolegou.
- Pomoc najdu v regionálním metodickém centru.
- Mohu mít mentora, který mi pomůže zlepšit mou práci.
Vedení škol
Soustředím se na podporu a vedení učitelů, plním plán rozvoje školy.
- Vím, jak tvořit vizi školy a realizovat plán.
- Mám prostor a čas vést pedagogický sbor.
- Zlepšuji se v leadershipu.
Zřizovatelé
Jsem schopen podpořit své školy.
- Rozumím problematice vzdělávání.
- Mohu školám zprostředkovat pomoc psychologů a sociálních pedagogů.
- Využívám služeb Centra podpory vzdělávání.
Měříme a znovu měříme
Abychom mohli model z Kutnohorska přenést na další regiony, musíme vědět, co funguje a jak. Proto po celou dobu sledujeme, jakých výsledků jsme dosáhli.
Zajímá nás:
- jak se změnil postoj žáků k učení a škole
- jak se zlepšila čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost
- jak děti zvládají řešit problémy
- jak se zlepšila kvalita výuky na všech školách tak, aby rozdíly mezi nimi byly menší a všechny děti měly šanci získat dobré vzdělání
Proč tolik měření?
Potřebujeme vědět, jestli se nám daří naplňovat naši vizi. Zároveň získáme důležitá data.
Soubor ověřených a funkčních opatření pro jednotlivé skupiny.
Finanční analýza - kolik změna stojí, kdo se na ní může podílet a jak.
Dopadová studie s příklady - posun konkrétních organizací a lidí, aby bylo zřejmé, čemu změna prospívá.
Konkrétní doporučení pro rozšíření modelu do vzdělávacího systému v ČR.