Zjišťování potřeb
Covidová situace na jaře 2020 podstatně ovlivnila začátky projektu. Navzdory okolnostem se nám ale i v době lockdownů podařilo zmapovat potřeby škol v z pohledu ředitelů, učitelů, žáků i rodičů.
Co zásadního jsme zjistili?
- dětem chybí propojení výuky s praktickým životem a po přechodu na druhý stupeň základní školy ztrácí motivaci a zápal pro poznávání
- učitelé postrádají respekt a ocenění svojí práce
- ředitelé i učitelé jsou přetížení byrokracií a nemají čas na sebevzdělávání
- školy mají pocit, že spolu soutěží, většina přitom má zájem o spolupráci a sdílení
- rodiče mají od školy málo informací, jsou málo zapojení
Konkrétní kroky ke změně
O změnu usilujeme skrze konkrétní aktivity, které tematicky propojujeme. Náš tým průvodců zároveň pomáhá školám vytvářet vlastní rozvojové plány. Objevují se v nich témata jako podpora učitelů v jejich rozvoji, péče o vztahy v pedagogickém sboru, nastavení funkční komunikace s rodiči, podpora zapojování dětí nebo prohlubování spolupráce mezi mateřskými, základními a středními školami.
Příklady aktivit na Kutnohorsku
Metodická centra a další formy sdílení zkušeností
Jako klíčová se ukazuje spolupráce mezi jednotlivými školami v regionu. Učitelé mají možnost navazovat kontakty v metodických centrech nebo se inspirovat na jiných školách v rámci rotujících návštěv. Pořádáme také setkání ředitelů či letní školu pro pedagogy.
Řešíme společnou výzvu
Cílem je podpořit aktivitu dětí a umožnit jim nacházet vlastní řešení. Jednotlivé třídy se zamyslí nad tím, co by rády ve své škole změnily, a za podpory garantů a financí z Eduzměny pak mají možnost svůj nápad uskutečnit.
Minigranty pro Kutnohorsko
Grantový program podporuje spolupráci škol a organizací, zlepšování vztahů ve školách, praktické zapojení dětí do učení a rozvíjení jejich schopnosti učit se z předchozí zkušenosti či budování komunitní role školy. Celkový rozpočet výzvy je 2 miliony korun.
Týmy duševního zdraví
Od září 2021 zde působí dva mobilní týmy duševního zdraví. Fungují v nich speciální pedagožky, sociální pracovníci, psycholožky a zdravotní sestra. Zajišťují krizovou intervenci přímo na školách, prevenci a podporu duševního zdraví dětí a celkovou osvětu a vzdělávání v oblasti duševního zdraví.
Logopedie
Podporu v oblasti logopedie si vyžádaly přímo paní učitelky. Pomohla jim tzv. létající logopedka, která se vypravila do mateřských škol. V Kutné Hoře vznikla následně díky spolupráci s městem nová pozice městské logopedky.
Pomoc s dotacemi
Ředitelům pomáháme řešit také žádosti o dotaci z Operačního programu Jan Amos Komenský. Tematicky je největší zájem o využití prostředků na školního asistenta, dále pak o podporu vzdělávání pracovníků ve školách. Celkově jsme školám na Kutnohorsku pomohli získat více než 16 milionů korun.
Zapojování dětí
Chceme, aby se děti samy a aktivně zapojovaly, aby nebyly jen pasivními příjemci informací.
V rámci projektu „Lektoři do škol“ se do čtyř škol v regionu vydali externí lektoři tělesné, hudební a výtvarné výchovy. Dětem nabídli aktivity, ke kterým by se v běžných hodinách nedostaly – parkur, street dance nebo graffiti. Co se naučily, pak děti předvedly v rámci otevřených školních akademií.
Akce „30 pod 30 LIVE!“ cílila na středoškoláky. Ti si za pomoci Eduzměny sami uspořádali akci, na niž pozvali osobnosti z výběru Forbes 30 pod 30 – Kovyho a Vashka Kroutila. Proběhly prezentace, workshopy i networking. Cílem bylo podpořit mladé lidi, aby se nebáli dělat svoje vlastní projekty.
Centrum podpory vzdělávání
Součástí našeho projektu je vznik společné organizace, která naváže na pilotáž na Kutnohorsku, ustálí osvědčený model a s finanční podporou regionu bude dlouhodobě udržitelná. Proto jsme na jaře 2024 založili v úzké spolupráci s MAP Kutnohorsko Centrum podpory vzdělávání, které poskytuje systematickou podporu školám, ale i všem dalším aktérům, kteří mají na vzdělávání vliv. Jde v podstatě o pokračováním pilotního projektu Eduzměna na Kutnohorsku. Centrum/centra podpory vzdělávání budou v územích obcí s rozšířenou působností organizacemi, které budou realizovat „Eduzměnu“ na úrovni svého regionu.