„Jděte do toho, nevzdávejte se a pracujte jako tým.“ Takové vzkazy vyslali žáci tří škol na Kutnohorsku, kde si na vlastní kůži vyzkoušeli, kolik práce znamená obnovit školní terasu, zařídit nové šatní skříňky nebo uspořádat tiskovou konferenci. Po roce práce se nyní všichni potkali online, aby si vzájemně ukázali, co se jim podařilo, co bylo nejtěžší a co by poradili dalším školám, které se mohou na Kutnohorsku zapojit do projektu Eduzměny. Ten pomáhá učit děti řešit problémy skutečného života.
Já jsem se naučil více mluvit s lidmi. Líbilo se mi, že jsme si všechno sami vyhledávali.
„Museli jsme jít za paní starostkou a požádat ji o příspěvek na naše nové skříňky. Naučila jsem se díky tomu více mluvit s lidmi. A také jsem se dozvěděla, jak se shání peníze přes crowdfundingové weby,“ říká deváťačka Vanesa se ZŠ Suchdol, která se na setkání připojila ještě se svým spolužákem Štěpánem. Zbytek třídy zůstal bohužel v karanténě. „I já jsem se naučil více mluvit s lidmi. Líbilo se mi, že jsme si všechno sami vyhledávali,“ říká Štěpán.
Bylo to někdy těžké a už jsme to chtěli vzdát, ale nakonec jsme si řekli, že když jsme došli tak daleko a natočili video, budeme pokračovat.
Deváťáci ze Suchdola začali plánovat skříňky loni v dubnu. Prostor šaten není velký, takže museli s pomocí designéra zvolit takové, které se jim na místo vejdou. Vše vyměřili, rozkreslili a spočítali: na nákup skříněk potřebují 130 tisíc korun. A tak začali shánět peníze. Natočili video a zveřejnili svůj projekt na crowdfundingovém webu. Jenže první pokus nevyšel kvůli kritériím serveru. A tak je nyní čeká další pokus na HIT HITu. „Bylo to někdy těžké a už jsme to chtěli vzdát, ale nakonec jsme si řekli, že když jsme došli tak daleko a natočili video, budeme pokračovat,“ přiznává Vanesa. Ta bude nyní se svými spolužáky pracovat na kampani a propagační strategii, která kampaň podpoří.
„Chceme taky natočit video,“ volají hned na paní učitelku čtvrťáci v Kutné Hoře. Ti už stojí před obrazovkou se svým plánem terasy. Mají na něm nakreslené opravené lavičky, kaktusy – kvůli snadné údržbě, slunečník, houpačku, pergolu, sedací pytle, ping pong a také strom. Děti začaly už loni, nejprve oslovily vedení školy, pak přes dotazník i ostatní třídy, aby se mohly k podobě terasy také vyjádřit. Vše pak spočítaly na 25 tisíc korun. „Je to hodně peněz, ale věříme, že nám pomohou rodiče. Chceme je teď oslovit v dotazníku,“ říká Eliška. Něco se už dětem podařilo zajistit: truhlíky jim dodala jedna z maminek, lavičky opraví tatínek-truhlář, skákacího panáka nakreslí jeden z učitelů.
Protože peníze na své projekty řešily obě třídy, nabídla jim pomoc i Zuzana Křivánková z Eduzměny, která je upozornila, že mohou žádat o peníze prostřednictvím minigrantů. (Svou pomoc nabídly i zástupkyně ze společnosti LEGO, které se dětské prezentace zúčastnily).
Máte zajímavý školní projekt na Kutnohorsku a sháníte na něj peníze? Požádejte o pomoc i vy.
Nový způsob učení vyžaduje reflexi
Děti práce na projektech bavila a často si neuvědomovaly, že i takhle může vypadat učení. Že když musí vyměřit lavičky a pak je narýsovat, učí se geometrii. Při plánování rozpočtu zase využijí matematiku. „Děti jsou zvyklé pracovat v centrech aktivit a bylo nádherné, jak si v tomto projektu rozdělily svou práci. Každý v něm našel své místo. Jeden kreslil, další vyhledával informace, připravovali si prezentaci. A stále jsem jim říkala: ‚Uvědomte si, co zrovna teď děláme a jak využíváme to, co jsme probírali v hodině. Tehdy jste se mě ptali, k čemu to je a teď to vidíte.‘ Děti byly opravdu úžasné,“ říká paní učitelka Petra Diepoldová.
Hodně jsme spolupracovali, to mě fakt bavilo.
Můj úspěch? Naučil jsem se česky
Na některých dětech z kutnohorské školy je během prezentace vidět, že si uvědomují, jaký udělaly velký kus práce. „Naučili jsme se připravit rozpočet a vyhledávat jednotlivé položky ze seznamu,“ připomíná jim paní učitelka. „A já jsem se naučil česky,“ směje se jeden z chlapců, původem z Rumunska. Eliška, která pomáhala projekt představit, je viditelně na svou třídu hrdá. „Jsem ráda, že jsme dostali možnost něco takového udělat a zvelebíme naši školu,“ říká. „Hodně jsme spolupracovali, to mě fakt bavilo,“ přidal se další chlapec ze třídy.
Díky společné prezentaci si žáci také uvědomili, že problémy řešili i v ostatních školách. A tak si společně potvrdili, že důležité je hlavně se nevzdat.
Chcete zapojit do projektu i vaši třídu? Přihlaste se zde.