Již dva týdny mohou žáci prvního stupně opět navštěvovat školu. Jak situaci ohledně znovuotevření zvládli a jestli je v souvislosti s ním něco překvapilo, zjišťoval u vedení místních škol Nadační fond Eduzměna, který na Kutnohorsku od začátku roku působí. Školy přistoupily ke znovuotevření skutečně zodpovědně. Ať již jde o dodržování hygienických požadavků například na počty dětí ve třídách či vedení výuky. „Zajímavé bylo zjištění, že děti přišly do školy dobře připravené, na výuku jsme navázali velmi plynule a ten přímý kontakt nám všem moc vyhovuje. Můžeme lépe reagovat na chyby a pomáhat dětem. Online výuka je možná fajn, ale ten přímý kontakt prostě nenahradí,“ říká ředitelka ZŠ Křesetice Soňa Pavlíková.

Eduzměna v rámci ankety také zjistila, že počty dětí, které se do školy vrátily, nejsou v jednotlivých školách ani zdaleka stejné: pohybují se od 25 % až po skoro 70 %. V souvislosti s tím zaznívá od ředitelů i kritika dobrovolnosti návratu k prezenční výuce. „Čekala jsem vyšší návrat. Množství žáků se snížilo po odhlasování 80% ošetřovného. Uvítala bych povinný návrat všech žáků, s režimem výuky podle možností školy. Současný stav řeší aktuální situaci některých zaměstnaných rodičů, neřeší dlouhodobý výpadek prezenčního vzdělávání,“ říká Dana Bohatcová, ředitelka ZŠ Uhlířské Janovice, kde se zpět do prezenční výuky zapojila čtvrtina dětí.

Některým žákům chvíli trvalo, než si zpátky zvykli na školní režim. „Nejtěžší bylo pro děti srovnat režim dne. Byly zvyklé déle spát a chodit později do postele. Ale to se, myslím, srovnalo během prvního týdne. Kolegyně se pak odpoledne snaží pokračovat v online výuce. Zajímavé je, že děti, které byly zvyklé na dopolední videohovory, se odpoledne na výuku nedokáží soustředit,“ říká Soňa Pavlíková.

Různě školy řeší i aktuální dva režimy výuky – online a prezenční. V kutnohorské ZŠ Žižkov například vyčlenili každému ročníku jednu učitelku, která učí na dálku. „Zvládají to z našeho pohledu skvěle – točí videa, posílají prezentace atd. Děti, které začaly opět navštěvovat školu, už tuto práci plnit nemusí. V některých případech ovšem na přání rodičů distanční materiály a úkoly přesto zasíláme,“ hodnotí první týdny „dvoukolejné“ výuky zástupkyně ředitele kutnohorské ZŠ Žižkov Jana Nedvědová.

Zástupci oslovených škol také vnímají kladně působení Eduzměny – ať již pravidelná online setkávání vedení škol zahájená během období uzavřených škol, nebo materiální pomoc z Fondu pro Kutnohorsko. A ještě na jedné věci se vedení škol shodlo – na dětech je poznat, že se do školy opravdu těšily, a to hlavně na setkání se spolužáky.